Jurnalism digital și noi idei media pentru tinerii din regiuni

Jurnalism digital și noi idei media pentru tinerii din regiuni

Jurnalism inovațional, noi idei de dezvoltare a proiectelor media și  conexiuni între profesioniști din Moldova, jurnaliștii începători din țara noastră și experți internaționali. Este vorba de un Atelier care a întrunit în trei paneluri de schimb de experiență între cei mai buni experți în domeniu inovațional în mass media din Finlanda, Cehia și SUA, împreună cu manageri și producători din televiziuni autohtone din regiuni și din capitală. Evenimentul dedicat “Dezvoltării Antreprenoriale inovatoare în mass-media” din Moldova, organizat  grație GEN Moldova și Fundației Friedrich Naumann,   s-a desfășurat vineri, pe 23 noiembrie, și a pus pe treabă, timp de cinci ore, jurnaliștii din Moldova și tinerii jurnaliști, pentru a crea noi idei inovaționale de a crea și de a vinde produse media inovaționale și de a scrie interesant despre antreprenoriat.

Pentru Doina Pânzaru din Rezina, care abia face primii pași în jurnalism, evenimentul a fost

 

 ”Un nou impuls de a căuta oportunități de dezvoltare și cel mai important de a fi auziți.Vocile noastre contează”,

spune tânăra. Potrivit ei, a fost impresionant experimentul  realizat împreună cu Filip Noubel, un expert francez din Cehia care a generat trei scenarii pentru reportaje și idei  interesante pentru public, o altfel de viziune asupra jurnalismului, ce ar trezi mult mai mult interes, like-uri și vizualizări, decât abordarea actuală a lucrurilor.

Printre circa 30 de reprezentanți mass media din regiunile Moldovei, finaliști ai Proiectului ”Vocea tinerilor în Televiziunea regională” din Rezina și Orhei au participat alături de cele 3 echipe de profesioniști, creând 3 modele de descriere inovațională a 3 știri:

Prima a fost despre cum ar fi dacă Realitatea virtuală ar înlocui profesorii de istorie la lecții în școală? Echipa de jurnaliști a creat un scenariu de reportaj care să ofere publicului un răspuns despre beneficii dar și minusuri ale acestei idei. Finalista concursului ”Vocea tinerilor in TV regională” Daniela Davâdic, a prezentat această idee drept una inovațională, dar,  care ar putea da erori fără profesori. Daniela se întreabă cine le-ar oferi copiilor, atunci, răspuns la întrebările de precizare:

Altă echipă a fost  prezentată de Angela Zaharova, producător al ELITA TV, care trebuia să scrie un reportaj TV despre utilizarea dronelor de vinificatorii moldoveni pentru a afla dacă e timpul de cules struguri sau nu? Și aici echipa a finalizat reportajul cu întrebarea deschisă dacă alături de eficiența dronelor pe timp de ploi, va avea de câștigat sau de pierdut calitatea vinurilor din Moldova.

Cel mai contradictoriu experiment a fost reflectarea unei o știri despre ”Aplicarea Intelectului Artificial (IA) în  cimitire, pentru a ajuta rudele să re-trăiască mai ușor despărțirea de cei dragi”. Aici chiar și jurnaliștii profesioniști au evitat să spună dacă, dincolo beneficii (imagini accesibile pe monumentul rudelor și o legătură interactivă cu ajutorul IA între rude și imaginea răposatului), utilizatorii acestei tehnologii nu vor avea nevoie de serviciile Psihologului.

Daniela Davâdic din Rezina spune că a rămas impresionată de eveniment în general, dar în special, de: (interviu realizat online)

             Experții din SUA, Finlanda și Cehia, pentru ca …”am aflat ideile, soluțiile si experienta lor, deci la nivel comparativ putem găsi soluțiile potrivite pentru noi, pentru realitatea noastră”

–        Workshop-urile organizate de GEN Moldova, pentru ca…” am participat și noi creativ și  prin exerciții practice mai ușor se însușesc sfaturile și informația propusă spre studiu”.                 

–        Organizarea evenimentului, pentru că…”a fost una reușită, bine gândită, cu pauze potrivite și cu o atmosferă ușoară”, a menționat participanta.

Tinerii din Rezina au fost însoțiți de Valentina Cebotaru, director adjunct al Liceului ”Alexandru cel Bun” din oraș, care a accentuat, că educația media și educația antreprenorială ar trebui să-și facă loc, cât mai curând, în școlile din Moldova.

Potrivit Olesei Fortună, director GEN Moldova, evenimentul și-a atins scopul, deoarece a descoperit istorii de succes ale jurnaliștilor și antreprenorilor din regiunile țării, a scos al iveală multe puncte de conexiune între media și antreprenori, iar de acest lucru vor beneficia în primul rând cetățenii. Participanții la work-shop au obținut Certificate și au beneficiat de o experiență inedită pentru Republica Moldova.

Marina Zaharova, pentru VoceaTa.MD

Comentarii

Share this post