Tot mai mulți elevi sunt afectați de bullyng. Ce arată un sondaj realizat printre 22 de mii de elevi?
Peste 62% din elevii din R. Moldova au fost martori ai bullyingului în școală, arată rezultatele unui sondaj realizat de Consiliul Național al Elevilor. Chestionarul a fost completat de peste 22.000 de tineri.
Tinerii care au realizat chestionarul “Bullying-ul în școli” au obținut peste 22 mii de răspunsuri în perioada 12 februarie – 6 martie, când au mers în școlile din întreaga țară pentru a colecta informații.
Rezultatele chestionarului arată că majoritatea elevilor s-au confruntat cu bullying-ul în școli. Participanții la sondaj au răspuns timp de o lună, online sau prin completarea unui chestionar în scris, la 13 întrebări. Potrivit respondenților, bullying-ul include comportamente ostile, de excludere și de umilire intenționată și repetată, manifestate prin agresiune fizică și verbală, care a produs daune emoționale victimelor.
- Circa 65% dintre cei care au răspuns la chestionar, consideră că în școlile lor persistă bullying-ul, iar puțin peste 62% dintre ei au fost martori ai bullying-ului.
- În cazul în care ar sesiza un caz de bullying, 66% dintre tineri ar prefera să se adreseze unui cadru didactic, aproape 24% s-ar adresa părinților și 15,6% ar prefera să rezolve problema singur. În același timp, 6,8% dintre respondenți nu vor întreprinde nimic. Totuși, raportarea cazurilor de bullying nu reprezintă un lucru confortabil pentru elevi. Doar 48,4% se simt confortabil să raporteze cazurile de violență.
- Cele mai frecvente situații de bullying la care asistă elevii sunt legate de aspectul fizic (56%), persoana este „diferită” de ceilalți (31,3%), reușita școlară (24,3%), clasa socială (19,8%), dizabilitățile fizice (18,9%) și altele. Dintre respondenți, doar 37,1% au fost o țintă a bullying-ului.
- Chestionarul a mai arătat că o treime din elevii care au răspuns, 31,4% nu au un psiholog școlar în instituția lor, iar 12,4% nici nu cunosc despre existența lui în școală. La întrebarea „Cât de des comunicați cu psihologul școlar?” majoritatea au răspuns „Des” – 33,5%, totuși 25,4% au răspuns „Rar”, 11,9% au răspuns „Foarte rar” și respectiv 19,6% nu comunică niciodată cu psihologul.
Eficacitatea măsurilor luate împotriva bullying-ului a fost apreciată cu o medie de 3 puncte (33,1%) pe o scară de la 1 la 5. Cu 4 puncte a fost apreciată de către 25,4% din respondenți, iar cu nota 5 a fost apreciată de către 18,8%. Pentru cel mai scăzut nivel de apreciere au votat 24,5% de elevi.
”Potrivit tinerilor, cele mai bune metode de combatere a fenomenului presupun implementarea unui program de mentorat în școală, dezvoltarea unui sistem de raportare sigur și confidențial pentru elevi, implicarea părinților și a comunității în prevenirea și combaterea bullying-ului, încurajarea raportării cazurilor, pedepse mai dure, dar și altele.”, menționează membrii departamentului Chestionare și Sondaje din cadrul Consiliului Național al Elevilor.
- Peste la 60 de sută din respondenți, adică circa 16.000 de elevi, au spus că au fost martori ai cazurilor de bullying în școlile în care învață, iar peste 11.000 nu se simt confortabil să vorbească despre ele cu profesorii.

Comentarii