Scoaterea transportului greu din orașul Rezina: Ce spun autoritățile centrale și locale?

Scoaterea transportului greu din orașul Rezina: Ce spun autoritățile centrale și locale?

Guvernul și APL au discutat la Rezina, despre redirecționarea transportului greu din oraș.

Potrivit Primăriei orașului Rezina, circa 60 de mii de camioane tranzitează anual localitatea în direcțiile Uzinelor de Ciment din Râbnița și Rezina și cea a Uzinei Metalurgice Moldovenești de peste Nistru (amplasată în orașul Râbnița). Problema rămâne de ani buni una locală, dar cu impact național.

În timp ce cetățenii suportă consecințele poluării mediului, poluării fonice și dărâmării caselor și a altei infrastructuri din localitate, ELITA TV i-am întrebat pe

4.04.2023: Fluxul de transport de mare tonaj în orașul Rezina.

reprezentanții Guvernului, ai APL și ai Parlamentului: ”Cum poate fi redirecționat fluxul de transport greu din raza orașului Rezina ?

Potrivit Liliei Dabija, Ministra Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova,   

acum orașul Rezina, rămâne între transportul de tonaj mare și proiectul unui drum de ocolire.

”La minister și colegii de la Administrația de Stat a Drumurilor, la moment lucrăm la definitivarea acestui proiect (n.r.: un proiect pentru reabilitarea drumului de ocolire a orașului), timp de o lună va fi finalizat, în funcție de rezultatele demonstrate în baza acestui proiect, ne vom îngriji împreună cu APL, să identificăm resurse financiare pentru reabilitarea acestui sector de drum…”

Reporter: Scopul fiind scoaterea transportului greu din raza orașului Rezina?

Ministra Lilia Dabija:

”Scopul, într-adevăr, decongestionarea mijloacelor de transport de greutate sporită, astfel, încât să nu fie afectată infrastructura rutieră, ca ulterior să nu fie necesare surse financiare suplimentare pentru reabilitare. Întotdeauna este mai ușor să previi decât ulterior să întreții. Obiectivul este acest: să decongestionam traficul și să orientăm anumite mijloace de transport de o greutate mai redusă.”

Primarul orașului Rezina, Simion Tatarov susține că orașul dispune încă din anul 2018, de documentele tehnice și de un deviz de cheltuieli pentru acest drum, dar din cauză că drumul este la balanța Consiliului Raional, orașul nu poate participa la programe de finanțare pentru a pune în aplicație proiectul drumului de ocolire a localității:

”Drumul de ocolire al orașului Rezina pentru care avem documentația tehnică expertizată din anul 2018, devizul de cheltuieli care ar trebui actualizate, se află la Consiliul Raional. Drumul este acum în proprietatea Consiliului Raional. Am solicitat să ne transmită drumul nouă, ca să mergem noi în apeluri de proiecte anunțate de Comisia Europeană pentru dezvoltarea coridoarelor transfrontaliere, adr ei primesc 324 de mii de lei de la Fondul Rutier și din cauza asta nu vor să ne dea drumul. Drumul de ocolire Consiliului Raional sigur nu-i trebuiește – le trebuie  orășenilor.”

Radu Marian, deputat în Parlamentul Republicii Moldova consideră că în situația creată, ar fi utilă o mediere între părți și identificarea unei soluții care să vină în interesul localnicilor:

” În cazul dat ar trebui o mediere. Am putea să ne asumăm noi acest lucru. Fie la Guvern, fie la Parlament să invităm aceste două părți și să soluționăm problema.nu știam că există un conflict, o neînțelegere între ”cine să administreze acest drum?””

Mai multe probleme de dezvoltare regională au fost abordate vineri, pe 7 aprilie la Rezina,   în cadrul unor dezbateri la care au participat peste 20 de primari și reprezentanți ai APL din raionul Rezina, Ministra Infrastructurii și Dezvoltării Regionale al Republicii Moldova dar și  deputatul Radu Marian. În cadrul dezbaterilor, și alți primari din raion au semnalat, că unele drumuri aflate în gestiunea Consiliului Raional Rezina rămân de ani buni, de izbeliște, în sate. (N.R.: vom reveni cu un material dedicat la acest subiect). Aflați mai multe detalii în ediția ”Ora locală” de azi pe postul regional ELITA TV. VIDEO AICI: 

***

Ministra a anunțat un nou apel de propuneri pentru proiectul “Satul European” și un nou program finanțat de stat numit altfel și “Satul European mic” pentru proiecte  cu bugete de până la  jumătate de milion de lei fiecare și nu necesită contribuții ale comunităților. Până în prezent în raionul Rezina au fost aprobate 9 proiecte “Satul European” în valoare de 55 de milioane de lei. Acestea vizează proiecte de infrastructură, apeduct și canalizare, iluminat public, renovări ale grădinițelor de copii și drumuri, etc. Două dintre cele nouă proiecte au fost deja finalizate. În total, “Satul European” include finanțări în valoare de peste două miliarde de lei. Noul apel de propuneri va fi anunțat la finele lunii mai și va finanța proiecte pentru anul 2024.  Aflați mai multe detalii în ediția ”Ora locală” de azi pe postul regional ELITA TV.

Acest material a fost realizat cu sprijinul financiar al Uniunii Europene. 

Conținutul său este responsabilitatea exclusivă a Postului de televiziune Elita TV și nu reflectă neapărat punctele de

 vedere ale Uniunii Europene”

Comentarii

Share this post